- _UCONTENTS
 

خانه ارسال نظرات تعرفه تبلیغات درباره ما عضویت تالار گفتگو نقشه سایت e خدمات الکترونیک

اورژانسهای ورزشی

آسیب ورزشی

توانبخشی ورزشی

رشته های ورزشی

روانشناسی ورزشی

پزشکی و ورزش

تغذیه ورزشی

ورزش بانوان

تناسب و سلامت

 خانه > اخبار/اخبار همایش و کنگره ها


عادات غذايي نادرست در رمضان باعث چاقي مي شود
 
رشت - متخصص تغذيه و استاديار دانشگاه علوم پزشکي استان گيلان گفت : برخي عادات نادرست غذايي در ماه مبارک رمضان نه تنها افراد را لاغر نمي کند بلکه باعث اضافه شدن وزن آنان مي شود.
دکتر "نسرين عاقلي " روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود:‌در ماه مبارک رمضان اگر چه وعده هاي غذايي به لحاظ کميت يک وعده کاهش مي يابد اما به لحاظ کيفيت از ماه هاي ديگر سال بسيار غني تر است.
وي گفت : وعده هاي غذايي ماه مبارک رمضان از وعده هاي عادي سال، شيرين تر و چرب تر است و اگر روزه دار در مصرف اينگونه غذاها افراط کند چه بسا دچار اضافه وزن هم بشود.
دکتر "عاقلي " به روزه‌داران توصيه کرد: روزه خود را با يک ليوان شير گرم و خرما افطار کنند
زيرا ارزش غذايي خرما در مقايسه با باميه و زولبيا بالاتر است و خرما علاوه بر مواد قندي طبيعي، داراي ويتامين هاي مختلف و مواد معدني مورد نياز بدن است.
وي گفت : زولبيا و باميه به دليل غوطه ور شدن در روغن داغ ممکن است مشکلات شيميايي داشته باشند که خرما فاقد آن است.
وي افزود: مصرف بيش از حد شيريني‌ها، حتي خرما در افطار مانع از صرف شام شده و ازطرف ديگر در بدن شيريني آنها به چربي تبديل مي‌شود و خطر چاقي و افزايش وزن را بيشتر مي کند.
وي اضافه کرد: مصرف بيش از حد مواد قندي مثل شکر، آب نبات، قند، غذاهاي پرچرب، غذاهاي سرخ کرده، پرنمک و نفاخ مثل انواع آش، افراط در مصرف حلوا، زولبيا و باميه، مصرف زياد نوشابه‌هاي سرد از عادات نادرست غدايي است که بايد در ماه رمضان از آنها پرهيز کرد.
دکتر عاقلي گفت: روزه گرفتن بدون خوردن وعده غذايي سحري نيز به دستگاه گوارش آسيب جدي وارد مي‌کند.
وي افزود: به هنگام خوردن سحري، صرف غذاي کامل شامل غذاهاي قندي دير جذب مثل برنج و نان همراه با ماست، ميوه و سبزي توصيه مي‌شود.
وي با بيان اينکه مصرف انواع ميوه به علت درصد بالاي آب آن باعث کاهش تشنگي در طول روز مي‌شود، خاطرنشان کرد: استفاده بيش از اندازه از برخي غذاهاي چرب، گوشت قرمز و کشک به هنگام سحر در طول روز شخص را دچار تشنگي مي‌کند.
دکتر عاقلي تصريح کرد: مصرف يک کاسه کوچک سوپ جو به هنگام سحري به علت برخورداري از نوعي کربوهيدرات، احساس گرسنگي را به تعويق مي‌اندازد و همچنين از نان، سيب زميني و برنج نيز مي‌توان استفاده کرد.
وي اظهار داشت:: بدن در طول شبانه‌روز بايد ‎ 2/5ليتر معادل هشت ليوان مايعات مصرف کند تا کليه‌ها دچار مشکل نشود.
اين متخصص تغذيه اضافه کرد: مايعات فقط آب آشاميدني نيست، بلکه انواع سبزي و ميوه مثل هندوانه، گوجه، خيار و چاي کمرنگ، شير و سوپ حاوي مقداري قابل توجهي آب است که آب آنها نيز جزو هشت ليوان محسوب مي‌شود.
وي خاطرنشان ساخت: خانواده‌ها به‌جاي استفاده از غذاهاي سرخ شده بايد روش طبخ غذاهاي خود را تغيير دهند و غذاهاي آب پز يا بخار پز را جانشين سرخ کردني ها کنند.
دکتر عاقلي افزود: به علت نياز بيشتر بدن پسران و دختران در حال بلوغ به مواد غذايي ، بايد دريافت انرژي آنان بيش از افراد عادي باشد.
وي از روزه داران خواست، غذا را آهسته و در دفعات بيشتر صرف و حداقل فاصله دو ساعت را بين زمان صرف غذا تا خواب رعايت کنند.
چاپ مطلب ارسال برای دوستان

 

 

 

 

  نقشه سایت | عضویت | درباره ما | تعرفه تبلیغات | ارسال نظرات | خانه  

حقوق این سایت متعلق به موسسه طب ورزش پارس می باشد.

هرگونه برداشتی از مطالب با ذکر منبع (www.sportmedicine.ir) بلامانع است.  

طراحی شده توسط شرکت سامانه های هوشمند مصباح شارژ