- _UCONTENTS
 

خانه ارسال نظرات تعرفه تبلیغات درباره ما عضویت تالار گفتگو نقشه سایت e خدمات الکترونیک

اورژانسهای ورزشی

آسیب ورزشی

توانبخشی ورزشی

رشته های ورزشی

روانشناسی ورزشی

پزشکی و ورزش

تغذیه ورزشی

ورزش بانوان

تناسب و سلامت

 خانه > تغذیه ورزشی/مفاهیم تغذیه و متابولیسم


اهمیت تغذیه

آیا می دانید که چرا ما نیاز به خوردن داریم؟


 چرا انتخاب یک رژیم غذایی مناسب مهم است؟

آیا تاکنون درمورد اینکه چرا شما می خورید فکر می کنید؟پاسخهای ساده عبارتند از اینکه شما احساس گرسنگی وتشنگی کرده اید یا  معده تان غار و غور می کرده ، و به همین خاطر به سراغ غذا خوردن رفته اید.گاهی اوقات شما به این دلیل می خورید که خسته،  ناراحت یا شاد هستید.دلایل دیگر برای غذا خوردن:گاهی غذا می خورید  فقط به این خاطرکه وقت ناهار است یا اینکه زیرا آن شکلات فندقی خیلی خوشمزه به نظرمی رسد. دلیل خوردن شما بعضی ازدلایل عاطفی وجسمی است. ولی آیا تاکنون درمورد اینکه چرا بدنتان به غذا نیاز داردخیلی فکر کرده اید ؟


تغذیه ی خوب انرژی لازم را برای بدن فراهم می کند.
  
غذاهایی که شما می خورید انرژی مورد نیاز بدنتان رابرای فعالیت کردن فراهم می کنند.درست مثل اینکه لازم است که به اتومبیل خود سوخت بزنید یا باطری موبایل خود را دوباره شارژ کنید. لازم است که هرروز بدن تان غذاهای انرژی زا مصرف نماید.منبع اصلی انرژی برای بدن کربوهیدرات ها ( قند ها) هستند.
 بدن شما ساده ترین زمان هضم کردن کربوهیدراتهایی مثل شکر ونشاسته را دارد.کربوهیدرات ها به اجزای سازنده شان مثل گلوکز ، فروکتوز یا گالاکتوز  تجزیه می شوند. شکل مطلوب انرژی برای بدن شما گلوکز است.اگر شما به اندازه ی کافی کربوهیدرات مصرف نکنید بدنتان می تواند ازپروتئین یا چربی گلوکز بسازد واگربدنتان کربوهیدرات خیلی زیادی دریافت نماید ، بدنتان آنها را به شکل چربی ذخیره می کند.

مفاهیم تغذیه و متابولیسم
تغذیه و رقابت ورزشی


تغذیه ی خوب مواد خام فراهم می کند .

پروتئین موجود در غذایی که شما می خورید به واحد های آمینو اسید تجزیه می شود. بدن شما از آمینو اسیدها برای ساختن وتعمیر قسمت های مختلف بدن شما استفاده می کند. ماهیچه های شما شامل مقدار زیادی پروتئین می باشند وشما باید آن را ازطریق رژیم غذایی تان ذخیره نمایید.همچنین بدن شما برای اجزای سیستم ایمنی بدنتان، هورمون ها، سیستم عصبی تان و اعضای بدن، به پروتئین نیازدارد.
ماده ی خام دیگری که بدن شما به آن نیاز دارد، کلسیم است.کلسیم وظایف مختلفی دربدن شما دارد، ولی معروف ترین ماده ی معدنی است که در استخوان ها و دندان های شما ذخیره می شود.شما از رژیم غذایی خود نیازبه کلسیم دارید تا استخوان ها ودندان هایتان قوی بمانند.
 همچنین بدن شما برای سالم بودن نیاز به چربی ها دارد.غشایی که شامل چربی ها می باشد، همه ی سلول های بدن شما را فراگرفته است.مغزشما اسید های چرب دارد و همچنین چربی ها برای هورمون های هم مورد نیازند .

 

ریز مغذی ها

ویتامین ها وموادمعدنی که شما ازرژیم غذایی تان بدست می آورید، درست مثل کربوهیدراتها ،پروتئین و چربی ها مهم هستند.ولی شما به آنها فقط به مقدارهای کم نیاز دارید.ویتامین ها ومواد معدنی معمولا مثل کوآنزیم ها عمل می کنند یعنی آنها کمک می کنند که واکنش های شیمیایی دربدن خیلی سریع تر اتفاق بیافتند.برای مثال بسیاری از ویتامین های گروه ب به بدن شما کمک می کنند که کربوهیدراتها را برای انرژی بسوزانند. ویتامین آ  برای بینایی لازم است، روی دربسیاری از فرآیند های متابولیک شرکت می کند، ویتامین ث هم بافت های ارتباطی را قوی  می کند وبه عمل کردن سیستم ایمنی شما کمک می نماید.                                            
      رژیم غذایی شما باید مقدارکافی از همه ی این کمک کننده های کوچک را فراهم نماید.یک رژیم غذایی سالم ومتعادل، مقدارزیادی ویتامین ومواد معدنی برای شما فراهم می کند.یک رژیم غذایی ناسالم، یک یا تعداد بیشتری از این کمک کننده ها را دارد.

 

 همچنین:   
  تغذیه ی خوب بیش از انرژی، اجزای سازنده، ویتامین ها ومواد معدنی دارد. مواد دیگری هم درغذاهایی که شما می خورید، وجود دارند که درطی سالهای اخیر بهتر شناخته شده اند.مواد رنگی گیاهی دربخش های رنگی میوه ها وسبزیجات یافت می شوند.اگرچه آنها برای بدن لازم نیستند، ولی ممکن است تأثیر خیلی زیادی روی سلامتی شما داشته باشند. برای مثال کرستین(quercetin) ( که درسیب های قرمزیافت می شوند) مثل یک آنتی هیستامین بوده ودارای یک اثرضد التهابی می باشند.رسوراترال (resveratral) که در پوست ها ودانه های انگور یافت می شود، یک آنتی اکسیدان قوی می باشد.  آنتی اکسیدان ها ازبدن شما دربرابر صدماتی که نور خورشید، آلودگی، دود ورژیم غذایی فقیر ناشی می شود، حمایت می کنند.

 محمد آزادگان

مطالب مرتبط :

*تغذیه قبل از رقابت ورزشی
*
تغذیه در فوتبال

*
تغذیه در ژیمناستیک

*
تغذیه در بوکس

*
تغذیه در دوهای مسافت ( دوهای استقامتی ) 
*تغذیه در کوهنوردی
*
بی اشتهایی عصبی در بانوان ورزشکار

*
تغذیه در زنان ورزشکار

*تغذیه در والیبال

*
پتاسیم

*
پرخوری عصبی در ورزشکاران 
*بی اشتهایی عصبی در ورزشکاران

چاپ مطلب ارسال برای دوستان

 

 

 

 

  نقشه سایت | عضویت | درباره ما | تعرفه تبلیغات | ارسال نظرات | خانه  

حقوق این سایت متعلق به موسسه طب ورزش پارس می باشد.

هرگونه برداشتی از مطالب با ذکر منبع (www.sportmedicine.ir) بلامانع است.  

طراحی شده توسط شرکت سامانه های هوشمند مصباح شارژ